۲۸.۳.۸۹

ما فرصتها را شکار می کنیم یا فرصتها مارا ؟

روز سه شنبه 25/3/89 در سایت خبرگزاری ایلنا خواندم که معاون امور بین الملل وزارت نفت حرف حسابی زده اما با احتیاط .محافظه کاریش سبب شده ختم کلام نکند.وی گفته است که : تا زماني كه نفت خام براي انتقال در خط لوله نكا- جاسك تامين و بازار فروش آن مشخص نباشد عمليات ساخت اين خط لوله آغاز نخواهد شد.

احداث اين خط لوله بين 3 تا 4 میلیارد دلار هزینه سرمايه‌گذاري نياز دارد و قرار است از طريق آن يك ميليون بشكه نفت از كشورهاي حاشيه خزر به خليج فارس ترانزيت شود.وباید این نفت از قزاقستا ن،ترکمنستان و آذربایجان تامین شود.
او اضافه نموده :‌ در نتيجه فعال شدن اين خط لوله، ايران فقط حق ترانزيت مي‌گيرد و اقتصادي بودن آن نياز به مشخص‌شدن وضعيت تامين نفت و بازار فروش دارد كه هنوز اين دو مقوله كامل نشده است.
اين پروژه هم‌اكنون در حال تدوين نيازسنجي اقتصادي است، زيرا فقط بحث موافقت كشورهايي كه قبلا موافق ساخت اين خط لوله بوده‌اند، نیست و بايد تامين‌كنندگان نفت دقيق معلوم شوند.

از اظهارات این مقام نفتی چنین بر می آید که این پروژه نشدنی است چون نه میزان نفتی که وارد این خط لوله خواهد شد ،نه خریدار نفت معلوم است.بنابراین سخن گفتن از چنین پروژه ای و تلاش درجهت مهیا نمودن این طرح، اتلاف وقت وانرژی و بودجه است.اگر ایشان محافظه کاری نمی کرد و می گفت که این طرح به دلایل اقتصادی و بعضا سیاسی نشدنی است ونباید پی گیری شود اقدامی پسندیده می نمود.

ایران فرصتهای خدادای فراوانی دارد که به نحو شایسته از آنها بهره برداری نمی شود .در کشورما اولویتها روشن نیست ،هزینه ها زیاد است وسودها اندک . صنایع نفت وگاز ایران با مشکلات فراوانی مواجه است و فرصتها چون باد از دست می رود و جمعیت هم در حال افزایش و رقبا هم شب وروز در تلاش .به جای اندیشیدن پیرامون طرحهای محال بهتر است به طرحهای قابل انجام وضروری براساس اولویت با مدیریت صحیح پرداخته شود.

خط لوله نفت باکو -تفلیس – جیحان علیرغم اینکه برخی مقامات وقت معتقتقد بودند محقق نخواهد شد اما برخی کارشناسان وتحلیلگران از جمله این بنده معتقد بودیم شدنی است و شد برای انتقال نفت خزر و در وهله نخست نفت آذربایجان ساخته شد و هم اکنون فعال است .این پروژه با حمایت آمریکا و غرب و علیرغم مخالفتها ونارضایتی های روسیه وایران اجرا شد و شرکتهای غربی و ترکیه نیز در آن مشارکت داشتند و هنوز از ظرفیت آن به شکل کامل که روزانه یک میلیون بشکه نفت است استفاده نمی شود و براساس توافقنا مه ای که میان باکو و آستانه امضا شده بخشی از نفت قزاقستان نیز از این طریق صادر خواهد شد و هم اکنون نیز ترمینال نفتی درمحل مورد نظر در باکو در حال ساخت می باشد.غربیها وترکیه نیز حامی این مسیر هستند.باین ترتیب دیگر نیازی به خط لوله نفت نکا –جاسک نیست.مزید بر ان خط لوله گاز باکو –تفلیس –ارزروم نیز احداث شده و گاز آذربایجان از این طریق به ترکیه و اروپا صادر خواهد شد و چند روز پیش نیز قرارداد ترانزیت گاز آذربایجان از ترکیه به اروپا میان وزاری نفت دو کشور در حضورمقام های اول دو کشور در استانبول در حاشیه نشست سران سیکا بامضا رسید.

بهترین گزینه از منظر اقتصادی ،فنی ، سیاسی این است که ایران از مسیرهای مذکور استفاده نماید و از این طریق پیوند ژئو پولیتیکی و ژئو اکونومیکی خودرا با قفقاز تقویت نماید.باید فرصتها را شکار کرد درحال حاضر فرصتها مارا شکار می کنند .بسیار از دست رفته فرصتها طلائی ،نگذاریم بیش از این از کف رود فرصتهای باقی مانده .نسل های بعدی مارا محاکمه خواهند کرد حتی اگر در قید حیات نباشیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آخرین مطالب وبلاگ