۱۰.۵.۸۹

تحلیلی پیرامون خبر تکذیب شده فروش اس- 300 روسی به باکو

باکو قراردادی برای خرید دومجموعه موشک ضدهوائی <اس-300>با مسکومنعقد کرده است.خبرگزاری آپا در باکو به نقل از گزارش مندرج در روزنامه وداموستی مسکومی نویسد:
در سال 2009 وزارت دفاع آذربایجان با موسسه روس آبارون اکسپورت روسیه قرادادی مبنی بر خرید دو مجموعه سیستم دفاع موشکی اس -300 از نوع پی .ام.یو-2 زنیت منعقد نموده است.
یکی از مدیران عالیرتبه ویک نفر از مسئولین بخش تولید قطعات سیستم در روس آبارون اکسپورت روسیه در مصاحبه با روزنامه وداموستی می گوید :اجرای این قرارداد شروع شده و ظرف 2 سال آینده به نتیجه نهائی خواهدرسید.این دو مسئول شرکت مذکورنه تنها خواستار فاش نشدن نامشان شده اند ، در مورد جزئیات این قرارداد و نحوه اجرای آن حاضر به توضیح نشده اند.
آذر قاسم اف دبیر مطبوعاتی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان نیز از کم وکیف این قراداد اظهار بی اطلاعی نموده است. همچنین تیمور عبدالله اف معاون اداره مطبوعات وزارت دفاع آذربایجان نیز در پاسخ به سوالی در خصوص قرارداد مذکور گفته است :جمهوری آذربایجان ارتش خودرا قدرتمندتر می کند و این روند ادامه دارد.
روزنامه ودا موستی در گزارش خود خاطر نشان می سازد که در زمان شوروی سابق سیستم دفاع ضد هوائی باکو پس از مسکو و لنینگراد (سنت پترزبورگ فعلی ) در رده سوم قرار داشت ،اما از سال 1990به این سو این سیستم، تضعیف و تخریب شده است.لذا آذربایجان درصدد احیاو نوسازی سیستم دفاع هوائی خود است .
یک افسر ارتش روسیه که نامش درج نشده است می گوید:فروش سیستم دفاع ضد هوائی اس-300 به آذربایجان سبب تغییر در نسبت نیروهای نظامی این کشور با ارمنستان نخواهد شدو دلیل آن این است که این سیستم صرفا برای مقابله با جنگنده بمب افکن های بالدار وبالستیک تولید شده و آذربایجان وارمنستان هیچکدام دارای چنین جنگنده هائی نیستند.این افسر روسی می گوید باحتمال زیاد باکو برای مقابله با حوادث پیش بینی نشده ای که از سوی ایران ممکن است علیه کشور صورت گیرد با خرید این سیستم موشکی ضد هوائی قصد بیمه کردن خودرا دارد.!
میخائیل بارابانف مدیر مسکو دیفنس می گوید :سیستمی که به آذربایجان فروخته شده از نوع <اس – 300 پی .ام .یو -2 > بوده و قیمت آن حداقل 300 میلیون دلار است.
روسلان پوخوف مدیر مرکز تحلیل استراتژیها و تکنولوژیهای روسیه نیز می گوید:آذربایجان به حساب دلارهای نفتی خود ارتش خودرا بازسازی ونوسازی میکند و از کشورهای اوکراین ،بلاروس ،اسرائیل و آفریقای جنوبی سلاح خریداری میکند. وی می افزاید این کشور از اوکراین جنگنده های <میگ -29 وتانکهای زرهی> ،از اسرائیل موشکهای ضد تانک < اسپایک> و از آفریقای جنوبی جنگنده هلی کوپترهای مدرن
<ام. آی.240> خریداری کرده است.او خاطر نشان می کند که اگر مسکو سیستم اس-300 را به آذربایجان نمی فروخت ،این کار را آفریقای جنوبی یا اسرائیل انجام می داد.لذا این معامله با منافع روسیه منطبق است.
اما یکروز پس از انتشار این خبر یک مقام شرکت روسی آبارون روسی خبر فروش اس -300 به آذربایجان را تکذیب نمود.

واسچلاو داويدنکو
سخنگوی «روس آبارون اکسپورت» به ایتارتا س گفت :
اطلاعی از فروش سيستم موشکی اس -300به آذربایجان نداریم و قراردادی در این زمینه وجود ندارد که به آن پایبند باشیم. وی گزارش روزنامه وداموستی مبني بر انعقاد قرارداد فروش سیستم دفاعی اس -300 بين روسيه و جمهوری آذربايجان را رد کردو گفت: «اطلاعی از فروش سيستم باشيم نيز وجود ندارد.عباس شيرينوف»، سخنگوی وزارت دفاع آذربايجان نیز از اظهار نظر در اين باره خودداری کرد.
چند نکته در این خبر تکذیب شده قابل تامل است :
زمان انتشار این خبر
- پس از گذشت 2 سال از انعقاد قرارداد باکو –مسکو (2009)
- پس از نشست سه جانبه سران روسیه ، آذربایجان وارمنستان در سنت پترزبورگ روسیه
- پس از بی نتیجه بودن نشست وزرای کشورهای گروه مینسک در آلماتی (17 ژوئیه )
-پس از دیدرارهای اخیر وزرای دفاع وامورخارجه آمریکا به فاصله یک ماه از یکدیگر از باکو(اواسط خرداد تا دهه سوم تیر 89)
- پس از دیدار وزری خارجه آمریکا از لهستان ، اوکراین ،ارمنستان وآذربایجان (دهه سوم تیر 89 )
-پس از سفر رئیس جمهور آذربایجان به اوکراین وگرجستان (دهه آخر تیر و دهه اول مرداد 89)
-پس از سفر رئیس جمهور روسیه به آمریکا و موضع گیرهای وی علیه ایران در موضوع هسته ای و رای مثبت مسکو به قطعنامه 1929 شورای امنیت سا زمان ملل متحد علیه ایران.
اعلام خبر تکذیب شده سیستم دفاع ضدهوائی موشکی اس -300 به آذربایجان آنهم با وعده 2 ساله در حالی صورت گرفته که طرف روس پس از حداقل 4 سال نسبت به وعده خود بر اساس قرارداد منعقده در خصوص تحویل همان سیستم دفاع موشکی (یا مشابه یا از نوع دیگر همان ) به ایران عمل نکرده است و مسئولین سیاسی و صنعتی این کشور در این باره مطالب متناقضی بر زبان می آورند। لذا با توجه به بازی های چندگانه روسیه می توان گفت که محتملا در رابطه با این موضوع مذاکراتی میان باکو ومسکو صورت گرفته است। بعید است اظهارات افرادی که خواستار افشای نامشان نشده اند کذب باشد ।اما به دلایلی مصلحت بر آن قرار گرفته که مورد تکذیب واقع شودهرچند که حتی اگرخبر انعقاد قرارداد موردنظر صحیح هم باشد نمی توان به اجرائی شدن آن از سوی روسیه اطمینان داشت!؟
قابل تامل تر اینکه یک افسر روسی در مصاحبه اش با وداموستی احتمال زیاد میدهدکه باکو برای حفاظت خود دربرابر حمله احتمالی ایران این سیستم موشکی را خریداری کرده است .این سخنان درحالی مطرح میشود که ظرف یکی دوماه گذشته اظهارات نسبتا تندی از سوی رئیس دولت دهم ج.ا.ایران در برابر اظهارات غیر دوستانه و غیر منطقی رئیس جمهور روسیه را شاهد بوده ایم . آیا انتشار اینگونه اخبار و دیدگاهها در اوضاع کنونی از سوی منابع روسی نشان از این ندارد که به موازات اینکه ایران از سوی غرب در خاور میانه وخلیج فارس تهدید معرفی میشود در قفقاز جنوبی هم تهدید معرفی شود؟ شاید هم برای انعکاس این ذهنیت چنین خبری انتشار یافته است.
روسها که هیچ زمانی قابل اعتماد نبوده اند ،اکنون که دستشان بیشتر رو شده ،ضمن ادامه بازی دوگانه یا چندگانه خود با ایران ،در صددند تا سناریوئی دیگر در منطقه را تنظیم وباجرا بگذارند .
اینگونه رویکرد روسیه (فارغ از صحت یا عدم صحت خبر )در اوضاع کنونی منطقه ودر حالیکه که خود برای آذربایجان بحران قره باغ را ایجاد نموده و سبب اصلی اشغال همه سر زمینهای آذربایجان است حکایت از برخورد منافقانه کرملین با کشورهای پیرامون خود است.
اینگونه بیانات همچنین در شرایطی صورت می گیرد که جمهوری اسلامی ایران وجمهوری آذربایجان در بهارسال 1384 ودر دوره دولت سیدمحمد خاتمی موافقتنامه همکاریهای نظامی –فنی میان وزرای دفاع دوکشور درتهران <دریادار شمخانی و ژنرال صفر ابیف > بامضا رسید و همکاریهای دوکشور پس از آن جنبه عملی بیشتری یافت.( این سفر برای اولین بار بود که از ابتدای مناسبات دوکشور انجام می گرفت .قبل از این سفر در پائیز 1383 وزیر دفاع ایران برای اولین از شروع مناسبان رسمی دوکشور به دعوت همتای آذری خود به باکو سفر نموده بود .)
لازم به ذکر است که در زمستان 1383 که الهام علیف به دعوت سید محمد خاتمی دیداری رسمی به عمل آورد و دراین سفر از نمایشگاه توانمندیهای دفاعی ایران بازدید کرد و در دیدارهای بعدی با مقامات ایرانی خاطر نشان ساخت که الگوی ایجاد وزارت صنایع دفاعی در آذربایجان پس از سفرش به تهران و بادیدش از نمایشگاه مذکور در ذعن وی ایجاد شده است. باید اضافه کنم که پس از ایجاد وزارت صنایع دفاعی در آذربایجان نیز وزیر صنایع دفاعی یاور جمال اف به دیدار رسمی از ایران آمدو سند دیگری برای همکاریهای فیمابین بامضا رسید.
قابل تامل تر اینکه پس از تکذیب این خبر ،خبر صحیحی درخصوص تمدید قرارداد پایگاه نظامی روسیه در ارمنستان بمدت ४९ سال دیگر منتشر شد با این تفاوت که پس از این از این پایگاه روسی در تامین امینت ارمنستان نیز استفاده خواهدشد। اقدامی که ب نفع آذربایجان نیست .
درخاتمه این یادداشت سوالی که هم اینک به ذهنم خطور نمود این است ،با توجه باینکه برخی معتقدند آمریکا قصد ایجاد پایگاه نظامی در آذربایجان رادارد پس چرا تجهیزات نظامی از نوع اس -300 در اختیار این کشور قرار نمی دهد؟

تهران وباکو باید نسبت به اینگونه اخبار رسانه های روسی که قصد ایجاد اختلاف و شک وتردید در افکار عمومی و ومسئولین را دارند در همان سطحی که مطرح می شود واکنش نشان دهند و در خصوص اینگونه موضوعات و کم وکیف همکاریهای دو کشور نسبت به تنویر افکار عمومی متوالیا اقدام لازم بعمل آورند.








هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آخرین مطالب وبلاگ