۹.۱۲.۸۸

آیا زمان تجدید نظر در مناسبات تهران -مسکو فرا نرسیده است ؟

درهفته ها و روزهای اخیر از لسان برخی مقامات ومسئولین روسی شنیده شد که مسکو به تعهدات خوددرقبال تحویل سیستم دفاع موشکی اس-300 به ایران عمل خواهد کرد آنها دلیل تاخیر در تحویل این سیستم را مشکلات فنی اعلام کردند।
در همین حال شاهد عقب نشینی کرملین از مواضع پیشینش در خصوص عدم مشارکت در تحریم احتمالی ایران بودیم .بگونه ای که مدودف ازاحتمال مشارکت کشورش در تحریم ایران در صورتیکه تهران به تعهدات بین المللی خود عمل نکند سخن گفت وچند روز پیش از این نیزکلید خروج از اوضاع کنونی را رویکرد مسئولا نه ایران در قبال مطالبات سازمانهای بین المللی دانست .( اینجانب از سالها پیش بر این نکته که مسکو با تهران بازی میکند تاکید نموده بودم واز این اقدام روسها همچون بعضی از دست اندرکاران تعجب نکردم)..
ازسوی دیگر لاورف وزیر خارجه روسیه ضمن تاکید بر مواضع رئیس خود سخنی قبل تامل برزبان جاری ساخت که حاکی از بازی مسکو با کارت ایران است.وی گفت روسیه به تعهد خود مبنی بر اجرای قرداد اس-300 عمل خواهد کرد اما پیش از آن چند مسئله وجود دارد که سامان بخشیدن به آنها ضرورت دارد.به تاکید وی یکی از آنها اجتناب از عملکردهایی است که می تواند به بی ثباتی منطقه منجر شودورعایت آن به عنوان یک اصل است...
لاورف به مشکل فنی در رابطه با اس -300 اشاره نکرد .
درواقع باور وپذیرش اینکه مسکو برای تکمیل اس-300 با مشکل فنی مواجه است سخت است چرا که روسها در تولید تسلیحات در سطح بالائی قرار دارند .بگونه ای که اس-300 برای آنها قدیمی شده وبه دنبال آن اس-400 هم تولید کرده اند ودر حال حاضر نیز سخن از استقرار مجموعه های موشکی -عملیاتی اسکندر در منطقه لنینگراد می کنند.
البته اینکه مسکو با طرح بهانه مشکل فنی توانائی خود را زیر سوال می برد قابل تامل است اما سوال این است که در برابر این رفتار چه مابازائ هائی از آمریکا وغرب دریافت می کند؟
مسکو در رابطه با نیروگاه اتمی بوشهر نیز بیش از 10 سال است که با ایران بازی میکند وپتانسیل خود را در رابطه با ساخت نیروگاه اتمی زیر سوال برده است اما ما بازای این اقدام خود را نیز از رقبای خود دریافت میکند.
با این اوصاف آیا امید آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر راه اندازی نیروگاه بوشهر در بهار 1389 محقق خواهد شد یانه بسیار تحت سوال است؟.
.روسها در قضایای دریای خزر -قفقاز وآسیای مرکزی ومسئله هسته ای نیز (همانگونه که در نوشتارهای چند ماه قبل به آنها پرداخته ام )با کارت تهران بازی کرده اند .)آیا زمان تجدید نظر جدی در مناسبات تهر ان -مسکو نرسیده است؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آخرین مطالب وبلاگ