۱.۲.۸۹

آیا تاثیر ابزار دموکراتیک بیشتر از سیستم حزبی نیست ؟

روز پنجشنبه گذشته 26فروردین ،شبکه تلویزیونی اسکای نیوز انگلستان مناظره ای را میان رهبران احزاب مهم این کشور برگزار نمود।دران مناظره که براون رهبر حزب کارگر ،کامرون رهبر حزب محافظه کار و نیک کلگ رهیر حزب چپ میانه لیبرال دموکرات شرکت نموده بودند ،پس از انجا م مناظره برخی مطبوعات مهم وموسسات نظرسنجی در خصوص میزان موفقیت سه رقیب مناظره کننده نظر سنجی در سطوح مختلف مردم انجام دادند।।
نتایجی که که اعلام شده حاکی از آن است که میزان محبوبیت نیک کلگ رهبر حزب لیبرال دموکرات در طول 6روز گذشته ،بصورت ناباورانه در حال افزایش است ।بگونه ای که وی در نظر سنجی ها به رتبه دوم پس از کامرون رسیده است وحزب حاکم رتبه سوم را از آن خود کرده است।।
چه اتفاقی رخ داد که پس از یک مناظره کوتاه مدت فردی که در انگلستان چندان شناخته شده نبود وحزبش همواره در چارچوب سیستم دوحزبی منظبط از سوی احزاب محافظه کار وکارگر به کناری گذاشته می شد ،یکباره و ظرف 6روز با افزایش محبوبیت به 32درصد در جایگاه دوم نظرسنجی قرارگرفت।لابد در لندن هم جنگ نرمی !!صورت گرفته وانقلاب مخملی درراه است।!!؟
از این حادثه می توان دریافت که اولا دموکراسی های غربی هم از لحاظ ابزار دموکراسی ،علیرغم اینکه دارای پتانسیلهای فراوانی هستند ،هنوز از این توانمندیها استفاده کامل نکرده اند ،تا آنجا که با انجام یک مناظره تلویزیونی فنتایج باورنکردنی حاصل می گردد।
افزایش تکنولوژی ارتباطات در عصر فرا صنعتی حتی نقش احزاب را کمرنگ کرده است ،چه بسا شاید اگر نیک کلگ به عنوان یک سیاستمدار وبدون آنکه وابستگی حزبی داشته باشد در این مناظره شرکت می کرد باز هم غالب مناظره می شد।
ازاین رو از نتیجه این مناظره می توان دریافت که در میان مردم انگستان افراد بسیاری وجوددارند که اگر به عنوان یک تبعه انگلیس در مناظره ها حضور یابند بتوانند بر رهبران حزبی غالب شوند।
برداشت دیگری که ازنتیجه این مناظره حاصل می شود این است هنوز شایسته سالاری در کشورهای پیشرفته مدعی دموکراسی به معنی اخص کلمه محقق نشده است।چراکه این نوع دمکراسی ها بصورت هدایت شده سبب دست به دست شدن قدرت در میان عمدتا دوحزب شده ومانع از حضور شایسته ترین انسانها در عرصه های مختلف سیاسی و... گردیده است।
بنظر می رسد که وقت آن رسیده است که همه دولتها وکشورها این امکان را فراهم آورند که هرشخصی در هرکشوری بتواند با استفاده از تلویزیون نظرات خود را به هموطنان خود وحتی آحاد ملتها منعکس نماید ود عرصه داخلی وخارجی شناخته شود تا مردم در زمان مورد نظر بتوانند انتخاب صحیح خودرا بنمایند।بدیهی است در غیر اینصورت نمی توان سخن از دموکراسی واقعی به میان آورد ।البته باید تاکید شود که امکانات زسانه ای لزوما باید بطور مساوی توزیع شود تا برای همه شایسته فرصت ابراز نظر ومعرفی مهیا گردد।
بدیهی است تا زملنی که این وضعیت محقق نشده است ،شاهد دموکراسی سلسله مراتبی در جهان خواهیم بود که حداکثر مرتبه آن خیلی خوب خواهد بود ومرتبه عالی موکول به ظهور فضائی است که پیشتر نوشته شد।بدیهی است دموکراسی غربی وبرخی کشورهای آسیائی ماندد ژاپن وهند علیرغم همه نقاط ضعف وقوتشان از مرتبه ای بالاتر از دموکراسی در کشورهای درحال توسعه یا توسعه نیافته برخوردارند।وهمین।وضعیت پلی از دموکراسی هدایت شده به دموکراسی فراگیر عهد فراصنعتی می باشد।॥شاید کشورهای درحال توسعه همانگونه که بدون گذر از پل مدرنیسم به برخی خیابانهای پست مدرنیسم و متعاقبا بدون عبور از پل پست مدرنیسم به برخی کوچه های عهد جهانی شده وفراصنعتی رسیدند بتوانند در عرصه دموکراسی نیز بدون عبور از پل دموکراسی هدایت شده به برخی میدانهای دموکراسی فراگیر برسند।

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آخرین مطالب وبلاگ