۲.۲.۸۹

واکنش کند وزرات خارجه ایران به اظهارات تند وزیر خارجه امارات متحده عربی

شیخ عبدالله زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات متحده عربی طی اظهاراتی درمجلس مشورتی این کشور،کنترل ایران بر سه جزیره تنب بزرگ ،تنب کوچک وابوموسی را به اقدام اسرائیل در اشغال سرزمینهای فلسطینی تشبیه و آنرا یک اشغال شرم آور توصیف کرد>سخنگوی وزارت خارجه ایران با ابراز تعجب ازاظهارات وزير خارجه امارات ،آن را نسنجيده و غير واقعي خواندو اضافه کرد سه جزيره همواره متعلق به ايران بوده و خواهد بود و اين گونه اظهارات هيچ کمکي به حل سوء تفاهم احتمالي پيرامون ترتيبات اجرايي در ابوموسي نخواهد کرد.
وي افزود: رفع سوء تفاهم پيرامون ترتيبات اجرايي در ابوموسي فقط از طريق گفت‌و‌گوهاي دو جانبه و به دور از جار و جنجال هاي تبليغاتي قابل حل است و جمهوري اسلامي ايران همواره آمادگي خويش را جهت مذاکره دو جانبه پيرامون اين امر اعلام داشته است.
وی با اظهار تاسف از بخشي از اظهارات وزير امور خارجه امارات در ارتباط با رژيم صهيونيستي آن را سوال برانگيز خواند و تاکيد کرد: چنين اظهاراتي تنها باعث انحراف افکار عمومي جهان و بويژه مسلمانان از جنايات اين رژيم در سرزمين هاي اشغالي خواهد شد و سناريوي تبليغاتي رزيم نامشروع اسراييل را قوت مي بخشد.
سخنگوی وزارت خارجه تاکیدکرد : جمهوري اسلامي ايران همواره بدنبال همگرايي منطقه اي بوده و همکاري و مشارکت همه کشور هاي منطقه را لازمه داشتن منطقه اي امن و با ثبات و خنثي کننده توطئه هاي دشمنان اسلام مي داند.
ادعای امارات بر جزایر سه گانه در طول سه دهه گذشته به کرات ودر مجامع مختلف تکرار شده وهمواره در بیانیه های پایانی نشست وزرای خارجه وسران سازمان همکاری کشورهای خلیج فارس بر تعلق جزایر سه گانه به امارات تاکید شده است .این ادعای واهی از سوی اتحادیه عرب نیز مورد حمایت واقع شده است ابوطبی همچنین در چندین نوبت خواستار ارجاع موضوع به دادگاههای بین المللی شده است. تهران نیز همواره بر تعلق جزایر سه گانه به ایران تاکید نموده وخواستار مذاکره دوجانبه برای روشن شدن ذهن ابوظبی شده است >علیرغم این کنش وواکنش ها، امارات کماکان برادعای خود به صور مختلف تاکید می نماید.
آنچه این بار بیشتر قابل توجه وتامل است نوع ادبیات بکار برده شده از سوی وزیر خارجه امارات است که در نوع خود بی نظیر یا حداقل کم نظیر است.این اظهارات در شرایطی صورت گرفته است که ایران تلویحا از سوی باراک اوباما به تهاجم اتمی تهدید شده و با تلاش گروه شش احتمال مطرح شدن تشدید تحریمهای ایران درشورای امنیت سازمان ملل متحد افزایش یافته است.
واکنش کند سخنگوی وزات خارجه ایران در مقابل موضع تند وزیر خارجه امارات آنهم در وضعیتی که تهران مواضع بسیار تندی در برابر اظهارات کند برخی کشورهای غربی اتخاذ میکند قابل تامل است و ضرب المثل معروف <بعضی مواقع از سوراخ سوزن وارد می شوند اما در برخی مواقع از در دروازه هم داخل نمی شوند .>رادر ذهن تداعی می کند.این مقام اماراتی تلویحا خواسته است ایران را اشغالگر معرفی کند و از این رهگذر حمایتهای ایران را از فلسطینیان زیر سوال برده و در افکار عمومی عرب چنین تداعی نماید مگر اشغالگر می تواند مدعی حمایت از سرزمین کسانی که اشغال شده است باشد؟؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آخرین مطالب وبلاگ