۲۷.۲.۸۹

نشست 3جانبه تهران ،مبادله اورانیوم ،پیروزی یا عقب نشینی

وزیرامورخارجه ایران طی مصاحبه ای مفاد بیانیه مشترک وزرای امورخارجه سه کشور ترکیه ،برزیل وایران که در تهران منتشر شد اعلام کرد با ختصار مضمون این بیانیه بشرح ذیل می باشد :
ماده1:: سه كشور بر تعهد خود برعدم گسترش سلاح هسته‌يي تاكيد مي‌كنند و حقوق تمام اعضاء از جمله جمهوري اسلامي ايران در تحقيق، پيشرفت و همچنين چرخه سوخت را محترم مي‌شمارند.
ماده2::سه كشور اعتقاد راسخ خود را بر اجراي اين مفاد دارند تا در فضايي مثبت، سازنده و غيرتقابلي هم دور جديدي از همكاري‌ها و تعاملات آغاز شود.
ماده3:: تبادل سوخت هسته‌يي را گامي براي شروع همكاري در عرصه‌هاي مختلف فناوري و صلح‌آميز هسته‌يي عنوان شده است.
ماده4:: تبادل سوخت هسته‌يي حركتي رو به جلو و سازنده و نقطه‌ي شروعي براي همكاري با ملتهاست و چنين حركتي بايد به همكاري مثبت و همكاري صلح‌آميز هسته‌يي منجر شود و از هر گونه تقابل از جمله بيانات و رفتار تهديد آميز كه به حقوق ايران لطمه مي‌زند اجتناب و همكاري هسته‌يي جايگزين آن شود.
ماده 5:اين توافق حاصل شده است كه 1200 كيلوگرم سوخت اورانيوم كمتر غني‌ شده در تركيه به صورت امانت نگهداري شود، كه در مالكيت ايران خواهد بود، و ايران و آْژانس امكان نظارت بر آن را دارند.َ
ماده 6: جمهوري اسلامي ايران موافقت خود را در مورد موارد فوق به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ظرف 7 روز اعلام مي‌كند و متناسب با درخواست گروه وين (روسيه، فرانسه، آمريكا و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي) جزييات بيشتري درباره‌ تبادل سوخت از طريق توافقنامه‌ي خطي و ترتيبات مربوط به توافقنامه ايران و وين كه متعهد به تحويل 120 كيلوگرم سوخت اورانيوم مورد نياز راكتور تهران مي‌باشند ، شرح داده خواهد شد..
ماده7: از زماني كه گروه وين توافق خود را اعلام كند طرفين خود را ملزم به اجراي ماده 6 مي‌دانند و ايران نيز موافقت خود را با انتقال 1200 كيلوگرم اورانيوم كمتر غني شده (LEU) اعلام مي‌كند و گروه وين نيز متعهد مي‌شود 120 كيلوگرم سوخت مورد نياز راكتور تهران را به ايران تحويل دهد.
ماده 8: در صورتي كه مفاد اين توافقنامه مورد توجه قرار نگيرد حسب درخواست ايران، تركيه سوخت را به ايران برگشت دهد
ماده9: تركيه و برزيل از شروع گفت‌وگوهاي ايران با 5+1 در هر مكان از جمله تركيه و برزيل حول نگراني‌هاي مشترك استقبال مي‌كنند.
ماده10: تركيه و برزيل از رويكرد سازنده ايران در پيگيري حقوق و پايبندي به معاهده ان پي تي قدرداني كرده و ايران نيز از اقدامات دو كشور در اين زمينه تشكر مي‌كند.


درهمین حال در پايان ديدار سه جانبه سران ايران، تركيه و برزيل در تهران که در حاشیه اجلاس گروه 15 برگزار شد ،سخنگوي وزارات امور خارجه نیز با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص توافق صورت گرفته روساي سه كشور گفت: در صورتي كه ميان مقامات ايراني و گروه وين كه شامل فرانسه، روسيه و آمريكاست توافقاتي صورت گيرد ظرف یک ماه مبادله سوخت انجام خواهد شد.این سوخت در ترکیه نگهداری خواهد شدو تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی وایران خواهد بود و جزئیات آن براساس موافقتنامه آژانس وایران مشخص خواهدشد.
واز سوي ايران 1200 كيلوگرم اورانيوم 3.5 درصد داده خواهد شد و از سوي مقابل 120 كيلوگرم اورانيوم 20 درصد دريافت خواهيم كرد.وی همچنین بر تداوم غنی سازی اورا نیوم در ایران تاکید نمود.
از دیگر سو ،علي‌اكبر صالحي رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در پايان نشست وزراي خارجه سه كشور ايران، تركيه و برزيل در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين پرسش كه روز گذشته وزير خارجه آمريكا اعلام كرده مقابل مقامات تركيه و برزيل در ايران كوهي وجود دارد و ايران كوتاه نخواهد آمد، اما ايران امروز آمادگي خود را براي همكاري اعلام كرد حال اگر گروه وين توافقنامه را امضا نكند ايران چه سياستي در پيش خواهد گرفت؟ گفت: اين براي چندمين‌بار است كه جمهوري اسلامي ايران حسن نيت خود را نشان داده است و در توافق با دو كشور تركيه و برزيل قرار شد تبادل سوخت تحت شرايطي كه بعدا به امضا مي‌رسد به تركيه ارسال شود.
اگر از اين به بعد طرف مقابل به تعهدات خود در قبال برنامه هسته‌اي ايران عمل نكند و يا به آنها پايبند نباشند ديگر توپ در زمين آنها خواهد بود.
صالحی ادامه داد: امروز يك روز تاريخي است و براي اولين‌بار كشورهاي در حال توسعه توانستند از جايگاه بين‌المللي استفاده و قدرتنمايي كنند و حرف حق خود را به گوش جهانيان برسانند..
او خاطرنشان كرد: اين‌بار سه كشور مهم تركيه، برزيل و ايران توانستند با يك هماهنگي، همكاري و همدلي كلام حق خود را به گوش جهانيان برسانند و در جهت استفاده صلح‌آميز از فناوري هسته‌اي و غني‌سازي اورانيوم حمايت و قطعنامه‌اي صادر كردند.امروز دو كشور تركيه و برزيل به نمايندگي از كشورهاي جهان به حق ايران براي استفاده از فناوري صلح‌آميز هسته‌اي اذعان و آن را اعلام كردند.
رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه از تقاضاي ايران براي تامين سوخت رآكتور تهران و آژانس بين‌المللي 9ماه مي‌گذرد ادامه داد: براي تامين سوخت رآكتور تهران چه شرايطي را پيش روي ما گذاشتند اما ما براي اينكه چندمين‌بار حسن‌نيت، تفاهم و همكاري بيش از حد خودمان را اعلام و به نمايش گذاشته و پذيرفتيم كه تبادل سوخت انجام شود. در توافقنامه امروز، ايران براي اينكه سوخت اوليه خود را از كشور ديگر وارد كند موافقت كرد.
صالحي خاطرنشان كرد: ايران با اين كار خواست تنها بهانه آنها را به اين صورت رفع كند اما يقينا آنها مجدد به دنبال بهانه‌جويي خواهند بود و ايران اين‌بار حجت را تمام كرد كه در راستاي شفاف‌سازي و همكاري با آژانس و جامعه بين‌المللي هر آنچه كه نياز صلح و امنيت بوده را انجام داده است.
وي در پايان تاكيد كرد: تضمين‌هاي عيني مورد درخواست ايران در موافقتنامه وين لحاظ خواهد شد.
اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران در حالی صورت گرفته است که وی پیشتر در چند نوبت بر ضرورت انجام مبادله در داخل ایران تاکید نموده و بر میزان اورانیوم مبادله شده نیز ایراد وارد ساخته بود!!!؟؟؟.همچنین حضور رجب طیب اردوغان در تهران در حالی صورت گرفت که وی یک زوز قبل گفته بود در رابطه با تصمیم ایران در مورد مبادله اورانیوم غنی شده مطمئن نیست ودر صورتی که این اطمینان حاصل شود ممکن است در نشست تهران که باحضور روسای دولتهای ایران وبرزیل برگزار خواهد شد خواهد پیوست.این در حالی بود که سخنگوی وزارت خارجه ایران ،دلیل نیامدن نخست وزیر ترکیه به تهران را همزمان با برگزاری اجلاس گروه 15 ،پر بودن زمان اردوغان اعلام کرده بود!!؟؟
بنظر می رسد اردوغان در آنکارا منتظر پاسخی از سوی داووداوغلو وزیر خارجه اش( که در تهران به سر می برد ودر مذاکره ای سه جانبه با همتایان ایرانی وبرزیلی خود شرکت کرد) بو د که به وی بگوید به تهرالن بیاید یا نه ؟
پس توافق حاصله از سوی ئزرای خارجه سه کشور ومهیا شده بیانیه مشترک سه جانبه ،احمد داوددد اوغلو به نخست وزیرش پیام داد که عازم تهران شود تا درنشست با روسای دول ایران وبرزیل ،توافق در خصوص تبادل اورانیوم غنی شده را اعلام نمایند وبه این ترتیب بود که اردوغان وارد تهران شد.
آنچه پر واضح است این است که این توافق در آستانه طرح قطعنامه جدید تشدید تحریمها علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل و تهدید های آشکار وتلویحی آمریکا ،اروپا ،روسیه وحتی تا حدودی چین مبنی بر تشدید تحریمها علیه ایران و دیگر اقدامات احتمالی صورت گرفته است.این در حالی ست که همواره مقامات دولتی ایران از عدم تاثیر قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل سخن می گویند.
بنظر می رسد رئیس جمهور برزیل که از سفر مسکو وپس از دیدار ومذاکره با همتای روسی خود به ایران آمده بود از سوی کرملین نیزحامل پیامهای نگران کننده ای به تهران بو ده است ،چرا که مدودف حضور رئیس جمهور برزیل را درتهران آخرین شانس ایران قبل از تصویب تحریمهای جدید علیه تهران قلمداد کرده بود.
اینک این سوال مطرح است که در شرایط تحدید وتهدید های چند منظوره تهران از سوی آمریکا ،اروپا ،اسرائیل غاصب روسیه و...مسئولین ایرانی چگونه حاضر شده اند پس از صرف هزینه های فراوان از منابع مادی ومعنوی ملی ،به تحویل 1200کیلو گرم اورانیوم غنی شده 3/5درصدی به ترکیه ،جهت مبادله مبادرت نمایند؟ وامتیاز این تصمیم را به ترکیه وبرزیل واگذار نمایند ؟!در صورتیکه تهرانت می توانست بر اساس استراتژی منسجم تصمیمی بهتر از این اتخاذ نماید تا منافع ملی به معنی خاص آن تامین شود.
آیا واقعا نشست وزرای خارجه و سران دول ایران ،ترکیه وبرزیل(در حاشیهاجلاس گروه 15 که اصل این اجلاس را نیز تحت الشعاع خود قرارداد وفرع بر اصل مقدم شد) و توافق بر تحویل بخش عمده ای از محصول جوانان متخصص کشورمان که با هزینه فراوان به دست آمده ،تامبن کننده منافع ملی ایران خواهد بود؟ آیا قدرتهای سلطه گر این تصمیم تهران را یک عقب نشینی تلقی نخواهند نمود وبر فشارهای خود نخواهند افزود.؟بویژه آنکه همه این بازیگران بر توقف غنی سازی اورانیوم از سوی ایران تاکید دارند ودر سه قطعنامه صادره از سوی شورای امنیت براین نکته اصرا ورزیده اند.
آیا تحویل 1200کیلو گرم اورانیوم با هدف مورد ادعای مسئولین ایرانی مبنی بر ضرورت خود کفائی در تولید سوخت هسته ای بمنظور عدم وابستگی به روسیه ودیگر کشورها منافت ندارد؟بویژه آنکه تهران اعلام کرده در صدد احداث چندین نیروگاه هسته ای و مراکز غنی سازی اورانیوم است !؟
آیا فضای بین المللی به این درجه از عدالت رسیده است که اعضای غیر دائم شورای امنیت بیشتر از اعضای دائمی این شورا افاگر نقش جهانی هستند؟
آیا در نهایت برزیل وترکیه تحت تاثیر اعضای دائم شورای امنیت ودیگر بازیگران همسو با آنان از جمله آلمان ،کانادا و... قرار نخواهند گرفت ؟ آیا این دو کشور با هماهنگی قبلی با 5+1 به تهران نیامده اند؟و آیا ....

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آخرین مطالب وبلاگ