۱۶.۷.۸۸

ارزیابی نشست ژنو وچالشهای پیش رو

پس از مذاکرات اول اکتبر در ژنو ،اخبار وتحلیل های متفاوتی در خصوص محتوی ونتیجه مذاکرات منتشر شد ،ازآنجا که تهران هم شفاف سازی نکرد وحتی تنی چند از نمایندگان مجلس ،خواستار ارائه گزارش از سوی دولت شدند که هنوز پاسخی دریافت نکرده اند،سوالات وابهامات زیادی پیرامون نشست ژنو وجود دارد .نگارنده نیز که کم وبیش به خاطر علاقه به موضوعات حساس در حوزه منافع ملی ،فعالیت هسته ای ایران را هم پی گیری می نماید،براساس اخبار منتشر شده ،که برخی از آنها ذیلا می آید ،دیدگاه خودرا در این نوشتار مطرح می نماید واز خوانندگان محترم انتظار ارائه نظر ونقد مطالب را دارد.
خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
درآغازنشست ژنودرسخنرانی خود حضور ویلیام برنز معاون وزیر خارجه آمریکا در این نشست را امری مهم خواند وازایران خواست به تعلیق دربرابر تعلیق پاسخ مثبت دهد.(افتاب یزد 12/7/88 ص11به نقل از روزنامه فرانسوی لوموند)
.
اتریش زمان را برای همکاری باایران مناسب نمی داند
میکائیل اشپیندلگر
وزیر خارجه اتریش دردیدار با سرگئی لاورف همتای روسی خود در مسکو تاکید کرد؛که اتریش برای توسعه روابط تجاری –اقتصادی با ایران تا زمانی که تهران مسئله هسته ای خودرا حل نکند،آمادگی ندارد.وی مذاکرات 5+1با ایران را در ژنو به دلیل اجازه دادن ایران به بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی ،جهت بازدید قریب الوقوع از سایت قم مثبت ارزیا بی کرد.(آفتاب یزد به نقل از نووستی14/7/88ص11)
آمریکا تحولات اخیردر مسئله هسته ای ایران را بسیار مهم تلقی می کند
اهم اظهارات ژنرال جیمز جونز مشاور امنیت ملی آمریکا؛
1-استقبال از موافقت ایران برای ارسال مقادیر قابل توجهی اورانیوم غنی شده 5/3درصدی به خارج جهت غنی سازی تا 75/19% اجازه ایران جهت
بازدید بازرسان آژانس از مرکز غنی سازی قم.
2-همه امور در مسئله هسته ای ایران در مسیر درست قرار گرفته است.ودور بعدی مذاکرات 19اکتبر در مورد جزئیات طرح انتقال اورانیوم غنی شده 5/3 درصد ایران به روسیه در وین برگزار می شود.
3-ما برای روشن شدن مقاصد هسته ای ایران مذاکرات طولانی مدت انجام نخواهیم داد.آمریکا همچنان از نیات هسته ای ایران نگران است.
4-برای ما گزارش های سازمان های اطلاعاتی آمریکا قابل استناد است نه گمانه زنی های رسانه ای .(در واکنش به گزارش نیویورک تایمز در خصوص اینکه ایران اطلاعات کافی برای طراحی وساخت سلاح هسته ای را به دست آورده است)
اهم اظهارات سوزان رایس نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد؛
1-اگرایران صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خودراثابت نکند،دولت آمریکا واعضای گروه 1+5در باره اعمال تحریمهای بیشتر علیه این کشور فکر می کنند.
2- تهران زمان زیادی برای تکمیل مذاکرات واعلام یک پاسخ مناسب ندارد.
3- اگر تهران صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خودرااثبات نکند ایالات متحده 3گزینه را در پیش رو دارد؛
1-3اعمال تحریمهای بیشتر از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد
2-3افزایش همکاریها با هم پیمانان اروپائی برای مجازات ایران
3-3اقدام نظامی علیه ایران(آفتاب یزد به نقل از شبکه سی ان ان آمریکا 14/7/88ص11)
اهم اظهارات هیلاری کلینتن وزیر خارجه آمریکا
1-مذاکرات ژنو ارزشمندوگامی مثبت بود که طی آن ،ایران بازدید ازتمام تاسیسات ،ارسال اورانیوم به خارج برای غنی سازی بیشتر وبرگزاری دور دیگری از گفتگوها در اواخر ماه اکتبر را پذیرفت،اما برای پیش بینی نتایج آن به زمان بیشتری نیاز است.
2-همانکونه که رئیس جمهور باراک اوباما ،من ودیگران صریحا بیان کرده ایم ،نتایج مذاکرات ژنو نقطه پایانی نیست وکارهای بیشتری باید صورت گیرد،اتظارات مان هنوز برآورده نشده است.
3-هنوز مطمئن نیستیم ایرانیها به دنبال حل مناقشه اتمی خود هستند.
4-گروهی از متخصصان فنی در همین ماه میلادی با هم دیدارخواهند کرد تا تفاهم های کلی صورت گرفته را عملیاتی کنند،تا زمانی که کار تمام نشود،نمی توانیم کار را پایان یافته بدانیم.
5-پیشرفتهای مذاکرات ژنو ،زمانی را برای ایران فراهم کرده است تا واکنش این کشور را محک بزنیم ودر حین تعامل با ایران ،دولت آمریکا با دیگر قدرتهای جهان همکاری خواهد کردتا اقدامات تنبیهی را آماده کرده ودر صورت نتیجه بخش نبودن مذاکرات ،پیگیر ی کند.
اهم اظهارات رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا
1-برای اظهار نظر زود است،برای مراحل مذاکرات باید مهلت هائی داده شودوشروط با دقت تعیین شودتا بتوانیم جدیت ایران را در مذاکرات را با این موارد بسنجیم.
2- مدتهاست که معتقدم ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای است ،اما برایم روشن نیست که آیا تهران چنین برنامه ای را آغاز کرده است یانه ؟
3- هسته ای شدن ایران موجب رقابت در تولید سلاح هسته ای در خاورمیانه خواهدشد وتهدیدی برای این منطقه است.
هنری کیسینجر وزیر امور خارجه اسبق آمریکا
1-ایران در مقابل تشدید تحریمها آسیب پذیر خواهدبود.اگر این تحریمها از شدت کافی برخوردار باشد ،علیه ایران کار آمد خواهدبود.
2-راه حل دیپلماتیک برای حل مسئله هسته ای ایران،باید ادامه یابد اما مسیر دیپلماتیک در مورد ایران مسیری دشوار است.
3-قدرتهای بزرگ ،به هرتوافقی که با ایران در خصوص مسئله هسته ای دست یابند باید بر راستی آزمائی درمورد فعالیتهای هسته ای این کشور تاکید داشته باشند.بدون آن نمی توان به حل وفصل مناقشه هسته ای ایران خوش بین بود.(آفتاب یزد 15/7/88ص11)
با ملا حظه اظهارات فوق که بعنوان نمونه های اندکی برگزیده ودر این نوشتار درج شد و بسیاری دیگر از اظهارات سایر مقامات آمریکائی واروپائی،
براحتی می توان دریافت که تناقضات آشکاری درمطالب مطروحه از سو ی 1+5وایران وجود دارد.آنچه که بسیار بارز است این است که 1+5 اساسا در مورد بسته پیشنهادی ایران سخنی نمی گوید وصرفا بر مواضع خود درخصوص فعالیتهای هسته ای ایران متمرکز است.برای مثال اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ج.ا.ایران را که ذیلا می آید با اظهارات چند مقام آمریکائی واروپائی که فوقا مذکور افتاده است مقتیسه نمائید!!!!
اهم اظهارات حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه ایران
1-درخت پوسیده تحریم دیگر قدرت میوه دادن ندارد،جان بولتون تندرو گفته که فصل تحریم گذشته است.
2-روزگاری می گفتند گزنه های مختلف روی میز است ،امروز این فصل گذشته است!!!وهیچ گزینه ای روی میز نیست .آنها باید این موضوع را بپذیرند.اگر تحریم موثر بود تا کنون جواب می داد.این خوابی است که هرگز تعبیر نمی شود.(آفتاب یزد14/7/88 ص11)
سخنگوی وزارت خارجه اگر اخبار را دقیق،بی غرض و دنبال کندوغیر محتاطانه بتواند سخن گوید ،خواهددیدکه مقامات آمریکائی واروپائی کماکان حرفهای گذشته خود را تکرار می کنندوحتی در برخی مواضع خود به غلظت مواضع قبلی نیز افزوده اند وهمزمان با مذاکرات اخیر ژنو ،قبل وپس از آن از گزینه تحریم وحمله نظامی سخن گفته اند وتاکید کرده اند که ایران فرصت زیادی ندارد،مزید بر تصویب تحریم صدوربنزین به ایران در کنگره آمریکا ،نماینده این کشور در سازمان ملل که فوقا به آن اشاره شده ،به تهدیدات خود پرداخته است.ظاهرا سخنگو،زیر میز را دیده است یا اینکه یک میز دیگر را مشاهده نموده است.آقای قشقاوی که همچون اکثر مدیران وزارت امورخارجه ،با محتاط کاری وتطبیق خود با زمان ، در هردولتی یا سفیر بوده است یا نماینده یا مسئولیتی داشته است،نبایداینگونه مطلق سخن بگوید،چراکه اساسا علوم انسانی مطلق پذیر نیست وخوابی که به ظن ایشان ،هرگز تعبیر نمی شود،به ظن خیلی ها،بارها تعبیر وبا چشمان سالم قابل مشاهده وبا عددورقم قابل اثبات است. وبسیاری از خوابهای ایشان که در مصاحبه ها می گوید، تعبیر نشده است،چراکه آنها اصلا در خواب هم دیده نمی شود.اگر درخت تحریم پوسیده وخواب آن هم تعبیر نمی شود،چرا مذاکره کننده ارشد هسته ای در ژنو در برابر 1+5آماده دادن امتیاز شد؟و پذیرفت که اورانیوم 5/3درصد غنی شده ایران را که بالغ بر 1200کیلوگرم است به روسیه بفرستندتاتبدیل به 75/19درصدی شودو سایت فردو در قم هم بزودی از سوی بازرسان آژانس ،بازرسی شود؟
مگر نمی دانید که غربیها به دنبال تعطیلی غنی سازی اورانیوم درایران هستند وانتقال اورانیوم 5/3درصدی غنی شده ایران به روسیه را ،شروعی برای توقف غنی سازی در ایران می دانندوبا توجه باینکه در مذاکرات ژنو دو امتیازفوق بلا فاصله داده شدوهیچ واکنشی از سوی طرف ایرانی در قبال عدم علاقمندی آنها برای مذاکره پیرامون موضوعات غیر هسته ای نشان داده نشد،آنها فشارهایشان را برای اخذ امتیازهای بیشتر افزایش خواهند داد چراکه برداشت 1+5ازمجموعه تحولات داخلی وسیاست خارجی ایران این است که تهران مجبور به دادن امتیاز است.
در 5 سال اخیر شعارهای زیادی داده شد ودولت خاتمی و مذاکره کننده های هسته ای آن مورد اتهام وسرزنش قرار گرفتند ،در حالیکه موضوع انتقال اورانیوم غنی شده به روسیه یا هرکشور ثالث دیگر در همان زمان هم مطرح بود،چه اتفاقی رخ داد که اینک این موضوع پذیرفته می شود وتبلیغات مربوط به پیروز ی ایران در مذاکرات گوش همگان را کر میکند ؟درحالیکه این یک تسلیم است نه پیروزی!!!
چرا سخنگو به اظهارات جان بولتون استناد می کند و می گوید فصل تحریم گذشته است ؟ اینگونه اظهارات آمریکائیها یک ترفند سیاسی نیست تا امثال سخنگو را فریب دهد وایران را به سمت تحریم گسترده تر سوق دهد؟چرا به اظهارات دلسوزان کشور که سخن از تا ثیر منفی تحریم میکنند ،استناد نمی کنید؟ (به نوشتار نگارنده در همین وبلاگ تحت عنوان آیا تحریمها تاثیر مثبت دارد؟نظری بیافکنید)وانگهی بسیاری از مقامات آمریکائی واروپائی مواضع تهدید آمیز خود را ادامه داده واز ضرورت تشدیدتحریمها علیه ایران سحن گفته اند ،چرا اینها دیده نمی شود؟
با تعمق در سخنان واظهارات مقامات 1+5 بنظر می رسد که مذاکرات آغاز شده در ژنو آینده مبهم ونامشخصی پیش رو دارد که یا به درازا خواهد کشید یا بدون نتیجه متوقف خواهدشد البته همانگونه کهملاحظه می شود مقامات آمریکائی به کرات سخن از این که وقت برای ایران محدوداست می گویند وبر تشدید تحریمها واقدام نظامی به عنوان گزینه های مطرح ،در صورت به نتیجه
البته اگر ایران هر آنچه آنها بخواهند ومانند نشست اخیر ژنو امتیاز بدهند ،باب میل شان است وابراز رضایت خواهند نمود.در خاتمه باید تاکید کرد که مقامات کشور باید مردم را در جریان مذاکرات خود با 1+5 وبویژه با آمریکائیها قرار دهندو عرصه را برای بررسی ،نقد ،تحلیل وارائه رهیافتهای پیشنهادی در رسانه ملی برای همه کارشناسان از طیفهای مختلف فراهم نمایند ،در غیر این صورت باید با دیده تردید به روند مذاکرات هسته ای نگریست .به هرحال ملت ایران را نمی توان فریب داد واز عملکرد مسئولین ارزیابی دقیق خواهند نمود .بدیهی است که همه عملکرد حکومتها ودولتها در تاریخ می ماند ونسل کنونی وآتی ملاحظه وارزیابی خواهدنمود.چیزی که همواره بوده .خ.اهدبود .تاریخ طولانی ایران بویژه تاریخ معاصر ایران مملو از تحولات تلخ وشیرین است که هنوز هم مورد بررسی قرار می گیرد ودولتهای جمهوری اسلامی هم در محضر الهی ،از سوی اوومردم در بوته آزمایش قرار دارند وخواهندداشت. 16/7/88

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آخرین مطالب وبلاگ