۷.۱.۸۹

ضرورت برپائی مراسم جهانی نوروز با حضور همه کشورهای حوزه نوروز

رئيس‌جمهوري افغانستان براي شركت در نخستين جشن جهاني نوروز روز شنبه وارد تهران شد. به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاري صداي افغان، «حامد كرزي» تا لحظاتي ديگر به جمع همتايان خود از كشورهاي ايران، تاجيكستان، تركمنستان و عراق در مجموعه فرهنگي «سعدآباد» تهران كه محل برگزاري نخستين جشن جهاني نوروز است ملحق خواهد شد تا در اين مراسم حضور يابد। نخستين جشن جهاني نوروز طي روزهاي شنبه و يكشنبه در قالب برنامه‌هاي متنوع در تهران و شيراز برگزار خواهد شد.
جشن جهاني نوروز با حضور روساي جمهوري اسلامي ايران، تاجيکستان، افغانستان، ترکمنستان و عراق در مجموعه فرهنگي سعدآباد تهران برگزار خواهد شد تا بيش از پيش، عاملي براي استحکام وحدت و يکپارچگي ميان ملت‌هاي متمدن و صلح‌طلب منطقه باشد
। نوروز براي نخستين بار‪ چهارم ماه ‬اسفند سال ‪ ۸۸‬با صدور قطعنامه‌اي توسط مجمع عمومي سازمان ملل به‌عنوان آيين و جشن بين‌المللي به‌رسميت شناخته شد। اين قطعنامه که با ابتکار عمل مشترک ايران، افغانستان، آذربایجان، تاجيکستان، ترکيه، ترکمنستان، قزاقستان و قرقيزستان آماده شده بود، مورد حمايت عمومي کشورهاي عضو سازمان قرار گرفت و به اتفاق آرا به تصويب رسيد। همه ساله بيش از ‪ ۳۰۰‬ميليون تن در نقاط مختلف جهان نوروز را جشن مي‌گيرند।।
برپائی جشن جهانی نوروز در ایران ،مهد یکی از کهن ترین تمدنها وخاستگاه نوروز باستانی اقدامی پسندیده و ارزنده است اما در جهت تقویت دیپلماسی عمومی و تاثیر گذاری بسیار بیشتر فرهنگی برگزاری این مراسم نباید صرفا در دایره تنگ دولتی صورت پذیرد بدیهی است در صورتیکه این ابتکار عمل بر عهده نهادهای غیر حکومتی گذاشته می شد آثار غیر سیاسی ماندگاری را برجای می گذاشت
پرداختن صرف سیاسی به مسائل فرهنگی آنهم از سوی مقاماهای رسمی کشورها ماندگاری موثری دربرندارد।البته در کنار برگزاری مراسم رسمی اگر برنا مه های غیر دولتی توسط نهادی غیر حکومتی نیز برنامه ریزی شود معطوف به هدف خواهدبود।
از سوی دیگر حال که این مراسم با حضور سران برخی کشورها برگزار می شود بسیار کاراتر می بود اگر از سران دیگر کشورها از قبیل آذربایجان ،ترکیه ،قزاقستان وقرقیزستان نیز که در حوزه تمدنی نوروز باستانی قراردارند چونان دیگر کشورهای مدعودر تصویب جهانی شدن نوروز در سازمان ملل متحد نقش داشتند جهت شرکت در این مراسم دعوت می شد تا حوزه آماری 300میلیون نفری نوروز که هرساله این عید تاریخی را جشن می گیرند نیز در عمل نمود بیشتری می یافت।
بویژه جمهوری آذربایجان که در میان کشورهای حوزه نوروز باستانی بیشترین برنامه ها را در حیطه نظری ،عملی ونهادهای مدنی تنظیم وبه اجرا می گذارد ।در همین راستا حتی از کشور گرجستان نیز که دراین حوزه قراردارد وازسال آتی نیز به دستور رئیس جمهور این کشور (میخائیل ساکاشویلی)نوروز بعنوان روز رسمی تعطیل در نظر گرفته شده است।
به هر تقدیر بهر ه برداری مشترک از ریشه های تاریخی وفرهنگی ملتهای منطقه وجهان بویژه با رویکردی صرفا فرهنگی وغیر سیاسی وتوسط نهادهای مدنی وغیر حکومتی در جهت تقویت همبستگی ملتهای منطقه وصلح وثبات ومردم سالاری اقدامی استراتژیک خواهد بود .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آخرین مطالب وبلاگ