۱۶.۱۲.۸۸

جنگ هم مگر نرم می شود؟

اصطلاح جنگ نرم بویژه پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از سوی افراد مختلف به کرات بکار برده شد،چند بار خواستم در این خصوص مطلبی بنویسم ،اما حوصله نکردم اما امروز که بر حسب عادت یومیه، اهم اخبارتحولات ایران ومناطق مهم جهان را پی گیری می کنم در میان اخبار باز هم به این اصطلاح برخورد کردم .
سردار عراقی جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم یادواره شهدای دانشجو ضمن سخنرانی خود ،گفته بود که :<جنگ نرم امروز،مهمتر واستراتژیک تر از هشت سال دفاع مقدس است ونظام اسلامی دراین جنگ هم پیروز خواهد بود>
اصولا وقتی کلمه جنگ به گوش می رسد صدای بمباران ،گلوله و... به ذهن متبادر می شود و بوی باروت ودود وآتش به مشام تداعی می گرددوتصور کشتن وکشته شدن از ذهن عبور می کند و تاریخ جنگها ی معاصر گواه مدعاست.
اطلاق کلمه جنگ به اقدام نرم، قدری ظلم در حق این دوکلمه است! و زمانی که یک مقام نظامی ااین اصطلاح را بکار می برد اساسا از نرمی جنگ، مفهومی از ذهن عبور نمی کند وهمان احساس جنگ گرم در شنونده وخواننده ایجاد می گردد।
این تعبیر را حتی به اصطلاح تهاجم فرهنگی نیز می توان تعمیم داد چرا که در تهاجم هم، معنای جنگ گرم به ذهن خطور می کند وبا کلمه فرهنگ همخوانی ندارد.
در واقع برنامه های فرهنگی جزئی از اقدامات نرم هستند که اساسا بوی باروت نمی دهند اما هر کشوری که در عرصه فرهنگی وارتباطات ورسانه قوی است می تواند تا ثیر زیادی روی مخاطبین خود داشته باشد ।
در دوره مدرنیته، تکنولوژی ارتباطات به این میزان پیشرفت نکرده بود واین عناصر فرهنگی واندیشمندان سیاسی و ... بودند که از طریق حضور فیزکی ،سخنرانی ؛رادیو وتلویزیون و... بر مخاطبین خود تاثیر می گذاشتند و دولتها نیز براساس منافع خود از آنان پشتیبانی می کردند।
اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی ارتباطات و توسعه کانلهای ماهواره ای واینترنت در عصر فرا صنعتی وپسا پست مدرنیسم، همه عناصر فرهنگی وسیاسی اعم از اندیشمندان ،هنرمندان ،تحلیلگران سیاسی و... از طریق همین وسایل ارتباطی ورسانه ای در آن واحد نظرات خود را به جهانیبان منعکس می سازند।و خودرا درمعرض قضاوت وارزیابی قرار می دهند.
امروز کشورهائی که اساسا هیچ نقشی در ایجاد ماهواره واینترنت ندارند نیز در راستای منافع خود از همین امکانی که غربیها ایجاد نموده اند بهره می برند
در و।اقع ما شاهد مسابقه دانائی ومدیریت هستیم ।هرکشوری که عاقلانه ومدبرانه با ایجاد فضای دموکراتیک از این فرصت به خوبی وهدفمند استفاده میکند موفق تر است ومنافع خودرا تامین می کند। البته که مهم تامین منافع ملی به معنی اخص آن مهم است.
در هیچ یک از کشورها در هیچ یک از منازل با تهدید وزور واعمال فشار وبه زور اسلحه امکانات ماهواره ای واینترنتی نصب نشده ،بلکه همگان خود به دنبال تهیه واستفاده از این ابزار رفته اند।।وچه بسا در کشورمان ایران علیرغم منع قانونی وجمع آوری اجباری مردم به سراغ این ابزار می روند।
کشور ی ودولتی موفق است که توان اقناع ملت خود وافکار عمومی را با استفاده از این ابزار دارد ودولتی موفق است که بخش های خصوصی وعمومی خود را به گونه ای هدایت وپشتیبانی کند که از طریق این ابزار ارتباطی برنامه هائی را ارائه نمایند که بیننده، خود به سراغ آن برنامه ها از طریق کانالهای مربوطه بروند।
درهیچ کشوری با تهدید افراد را در مقابل تلویزیون یا شبکه های اینترنتی نمی نشانند یا آنها را وادار به خرید سی دی ودی وی دی و.... نمی کنند ،همه خود انتخاب می کنند।
هنر وفن مدیریت این است که بتواند با بهره گیری از این امکانات، مخاطب وحامی برای خود جذب نمایدودرمیان ملت خود تاثیر گذار ومحبوب شود ودر افکار عمومی دنیا اثر گذار شود।.راهی جز ایجاد فضای باز جهت ارائه دیدگاهها ،برنامه ها ،تضارب آراء واقناع از طرق منطقی در این دنیای انفجار اطلاعات آنهم در شرایطی که هر شهروند می تواند یک رسانه باشد نیست ।।همه باید نیت واندیشه خویش را به شکل عام علنی سازند وهمه باید امکان شنیدن وانتخاب داشته باشند। ।هر کسی که منطقش قوی است مورد استقبال قرار خواهدگرفت।।هیچ کس به هیچ کس نمی تواند بگوید که چگونه بیندیشد اما همه می توانند به همه، نظرات خویش را بگویند। این مخاطبین هستند که با بهره گیری از عقل خویش انتخاب خود را خواهند نمود واز آن نیز حراست وبه دولت ،رسانه وگوینده سخن اعتماد خواهند یا نسبت به آنان اعتماد خویش را ازدست خواهندداد.حداقل این حقیر ازآ یه شریفه فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه اینگونه می فهمم।
بنابراین جنگ، گرم است ،گرم بوده ودر صورت بروز گرم خواهد ماند اما هیچ کس ازجنگ لذت نبرده یا حداقل نباید لذت ببرد . آنچه نرم است ،جنگ نیست چون گرم جنگ گرم واقدامات نرم هر کدام مولفه های خاص خود را دارد।همانگونه که در جنگ گرم ملت ایران بویژه جوانان ایستادند ،جان دادند ،خون دادند در حرکت نرم فقط اندیشه وبهره گیری از امکا نات، لازم وضروری است ।
دشمنان این ملت حرکت نرم می کنند ما هم باید حرکت نرم نمائیم ।واز فرصتها بهره گیریم وبا مردمسالاری واقعی مبتنی بر فرهنگ ودین این ملت در این راه حرکت کنیم
।اگر در عرصه انرژی هسته ای ،دفاعی وصنعتی به موفقیتهای نسبی نائل شده ایم به این دلیل است که از عناصر متخصص استفاده کرده ایم ،پس اگر قرار است که در عرصه نرم هم موفق شویم باید از عناصر متخصص این عرصه استفاده نمائیم।
بدیهی است که اگر فضا را محدود وتنگ نمائیم موفق نخواهیم شد।بهتر است عرصه نرم را متولیان متخصص وعناصر فرهنگی ،اندیشمندان بسپاریم ونظامیان از جنگ نرم سخن نگویند وصرفا بنیه دفاعی کشور را برای جنک گرم بیش از پیش تقویت نمایند انشاالله که دیگر جنگ گرمی پیش نیاید وبرای جلوگیری از جنگ گرم ،اقدامات عرصه نرم را به متولیان اصلی آن بسپاریم وفرصت ابراز نظر برای همه به همه بدهیم وامکانات لازم را فراهم آوریم تا همه بتوانند علنی و عمومی ،بدون خشونت وبا احترام ومحبت نظراتشان را بگویند ومستمعین انتخاب کنند ।تصمیم بگیرند।البته قانون باید محور باشد واز قانون تفسیر به رای هم نشود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آخرین مطالب وبلاگ